Tegoroczne trendy gastronomiczne podyktowane są m.in. zmieniającą się świadomością społeczeństwa na temat żywności, konsumenci interesują się pochodzeniem produktów zwierzęcych i roślinnych oraz przykładają coraz większą wagę do zdrowego odżywiania.

Co jeszcze będzie istotne i na co warto zwrócić uwagę, by zaspokoić wymagania klientów?

TREND NR 1 Lokalne produkty i świadomość żywienia

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktów, co wynika z żywienia w stylu slow-food. Ludzie chcą też wracać do smaków znanych z dzieciństwa i próbować tradycyjnych potraw w nieco odświeżonym wydaniu. Może to umożliwić m.in. syfon do przygotowywania napojów sodowych, dzięki któremu przypomnimy sobie orzeźwiający smak wody z bąbelkami.

TREND NR 2 Pochodzenie produktów roślinnych

W ostatnich 10 latach znacznie wzrosło spożycie warzyw oraz owoców, co spowodowane jest zwiększającą się liczbą wegetarian oraz wegan. Wzrasta również świadomość tego, by zdrowo jeść i spożywać mniej produktów słabej jakości. Ludzie, którzy pragną odżywiać się zdrowo, w zgodzie z naturą, przykładają dużą wagę do pochodzenia produktów roślinnych oraz przekładają jakość nad cenę czy kraj pochodzenia żywności.

TREND NR 3 Personalizacja posiłków

Prowadząc aktywny tryb życia, w szybkim tempie, ludziom często brakuje czasu na samodzielne przygotowanie posiłków. Spożywamy coraz więcej posiłków poza domem, jednak w wielu restauracjach brak elastycznego menu, dzięki któremu konsument może sam dopasować składniki potrawy. Możliwość tworzenia personalizowanych dań przyciągnie wielu klientów i pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.

TREND NR 4 Jedzenie na telefon

Coraz częściej i chętniej konsumenci decydują się na zamawianie gotowych posiłków przez telefon. Powstają w tym celu również specjalne aplikacje oraz serwisy zrzeszające restauracje oferujące możliwość dowozu zamówienia do klienta.

TREND NR 5 Food waste

Jest to nowy trend, powiązany z nurtem zero waste. Ma on na celu przede wszystkim o ograniczenie odpadków spożywczych i wyrzucanie jedzenia. Taka postawa wynika ze wzrostu świadomości wśród konsumentów i świadomie podjętej decyzji o tym, by jeść świadomie i nie marnować żywności.

TREND NR 6 Rezygnacja z mięsa

Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie produktów zwierzęcych oraz na sposób uboju spożywanych zwierząt. Mięso oraz podroby pozyskuje się często w sposób niehumanitarny, ponadto wzrasta wrażliwość na krzywdę, łamanie praw zwierząt oraz ubój przeprowadzony w sposób nieprawidłowy. W skutek tego wiele osób decyduje się na całkowitą rezygnację ze spożywania mięsa (wegetarianizm) oraz wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego (weganizm). Powstał również nurt zwany flexitarianizm, który opiera się na ograniczeniu jedzenia mięsa i stopniowym zmniejszaniu jego ilości w diecie. Do przygotowywania smacznych, roślinnych posiłków przyda się m.in. wyciskarka do warzyw i owoców, a także profesjonalny blender.

TREND NR 7 Street foods

Coraz bardziej modne stają się restauracje posiadające tzw. Foodtrucki, dzięki którym mogą oferować swoje potrawy podczas wydarzeń i imprez plenerowych. Ludzie chętnie korzystają z takiej możliwości, przy okazji próbując nowych potraw przygotowanych często w oparciu o nurt slow food. Warto również nie korzystać z gotowych półproduktów, a zadbać o ich samodzielne przygotowanie. Szczególną popularnością w ostatnim czasie cieszą się parowniki DIM SUM, które służą do przygotowywania zdrowych posiłków za pomocą mocnego strumienia pary. Jest to bardzo ekonomiczny sposób tworzenia potraw, które zachwycają naturalnym smakiem i zapachem przygotowywanego jedzenia.

TREND NR 8 Super foods

Przez określenie superfoods rozumie się produkty naturalne, nieprzetworzone, niskokaloryczne, o dużej zawartości witamin i minerałów. Do superfoods zalicza się m.in. algi morskie, trawę jęczmienną, aloes i orzechy.

TREND NR 9 Lody tajskie

Ta niezwykle popularna w ostatnich latach forma deseru przywędrowała do naszego kraju z Tajlandii. W odróżnieniu od innych rodzajów lodów, które cieszą tylko smakiem, sposób ich przygotowania przyciąga klientów, którzy chętnie przyglądają się całemu procesowi tworzenia deseru. Cała metoda polega na wyłożeniu mieszaki na chłodzoną płytę, a następnie dodaniu posiekanych składników nadających tajskim lodom głębię smaku. Tak przygotowana mieszanka formowana jest w rulony. Przewagą lodów tajskich nad gałkowanymi jest bardziej wyrazisty smak, atrakcyjny sposób ich przygotowania oraz możliwość tworzenia autorskich kompozycji, dzięki czemu klienci będą oblegać nasze stanowisko.