
Utrzymanie czystości w restauracji, barze i każdego innego rodzaju lokalu gastronomicznym to kwestia absolutnie podstawowa. Tylko przygotowywanie posiłków w higienicznych warunkach gwarantuje bezpieczeństwo gościom, ale też pracownikom. W codziennym sprzątaniu ważna jest sumienność i dokładność pracowników, ale też odpowiedni sprzęt i preparaty, które ułatwiają mycie naczyń, czyszczenie blatów, zmywanie podłóg i wykonywanie pozostałych czynności.
Jakie sprzęty do utrzymania czystości w lokalu gastronomicznym są niezbędne?
- Zmywarki
Każdy, nawet najmniejszy lokal gastronomiczny, nie obejdzie się bez zmywarki. To urządzenie nie dość, że jest bardzo łatwe i wygodne w użyciu, to pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Ponadto korzystając z niej zużywa się znacznie mniej wody, niż w przypadku tradycyjnego zmywania, a to także oznacza spore oszczędności w utrzymaniu lokalu. Rodzajów zmywarek jest bardzo wiele. Są wśród nich modele uniwersalne oraz takie, które są przeznaczone do mycia konkretnych naczyń: kieliszków, talerzy czy garnków. Im większa restauracja, tym większe jest zapotrzebowanie na tego rodzaju urządzenia.
- Detergenty
Skoro zmywarki uznajemy za jeden z podstawowych sprzętów wchodzących w skład wyposażenia lokali gastronomicznych, to konieczne są także odpowiednie płyny i pastylki tak do mycia naczyń, jak i do samych zmywarek. Jak wiadomo, te sprzęty są bardzo intensywnie eksploatowane, a gromadzące się wewnątrz resztki jedzenia i płynów oraz tłuszczu, jeśli nie zostaną dokładnie usunięte, mogą powodować problemy w użytkowaniu, takie jak choćby zatykanie się przewodów. Dlatego też tak ważne jest, by stosować preparaty dedykowane profesjonalnej gastronomii, ponieważ posiadają one bardziej wyspecjalizowany skład o mocniejszym działaniu.
- Odzież specjalnego przeznaczenia dla pracowników i środki higieniczne
Aby uczynić zadość zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy, konieczne jest nie tylko regularne sprzątanie i dokładne czyszczenie sprzętów i wszystkich powierzchni w lokalu, ale też stworzenie odpowiednich warunków pracy pracownikom. Jednym z podstawowych zadań, jakie są w tym zakresie do wykonania, jest zakup specjalnej odzieży przeznaczonej do pracy w kuchni. Fartuchy, czepki na głowę czy zapobiegające przewracaniu się na nierzadko śliskich kuchennych podłogach obuwie to absolutne minimum. Poza tym fakt, że pracownik po zajęciu swojego stanowiska pracy zmienia ubranie na „służbowe” zmniejsza ryzyko związane z wnoszeniem różnego rodzaju drobnoustrojów i zanieczyszczeń z zewnątrz. Istotne jest także stworzenie pracownikom profesjonalnego zaplecza sanitarnego, by mogli odświeżyć się przed lub po pracy i mieć stały dostęp do czystej wody i środków higienicznych.
Dla każdej osoby pracującej w gastronomii utrzymanie czystości w miejscu pracy powinno być priorytetem, jednak dobrze jest, jeśli nad całością związanych z tym procesów czuwa jedna osoba (najlepiej manager), która dopilnuje, by każdy z podwładnych sumiennie wykonywał swoją pracę.